Recenzie: Concert in memoria unui inger – Eric-Emmanuel Schmitt

Concert in memoria unui inger este castigatoarea unui  Premiu Goncourt pentru nuvela din anul 2010. Cartea cu acelasi titlu mai cuprinde, pe langa aceasta nuvela deosebita, alte trei, toate avand  in comun  imaginea sfintei Rita, patroana cazurilor pierdute, imposibile.

Inainte sa trec mai departe, permiteti-mi sa deviez putin de la recenzie pentru a detalia viata Sfintei facatoare de minuni imposibile:

S-a nascut in anul 1381 la Roccaporena (Umbria,Italia) din doi parinti batrani care nu mai aveau sperante de a mai avea un copil. Din respect pentru parinti, ea nu a devenit calugarita asa cum voia, ci a acceptat sa se casatoreasca cu un tanar abuziv si extrem de violent cu care a avut doi copii. A suferit extrem de mult din cauza sotului, dar bunatatea si rabdarea ei au dat roade si au dus la schimbarea acestui om, dar rautatea de pana atunci i-a atras multi dusmani, fapt care l-a costat, in cele din urma, viata. Cei doi copii au jurat razbunare, insa mama lor, vazand ca nu-i poate opri, a cerut ajutorul Lui Dumnezeu, rugandu-L sa-i ia mai bine la El, decat sa le ingaduie sa comita o crima.

Rugaciunea i-a fost ascultata, ramasa fara sot si copii, se duce sa bata la poarta calugaritelor augustiniene din Cascia, dar este refuzata. Intr-o noapte este invitata de protectorii ei la care se ruga, Sfantul Ioan Botezatorul, Sfantul Augustin si Sfantul Neculai de Tolentino, in mijlocul capelei unde calugaritele isi faceau rugaciunile de la miezul noptii. Considerand o minune faptul ca a trecut de poarta manastirii, chiar daca a fost bine inchisa cu lanturi si zavoare, maica superioara a acceptat-o, astfel Sfanta Rita si-a implinit dorinta din copilarie: cea de a deveni calugarita si de a-si dedica viata lui Dumnezeu.

In urma unei meditatii in fata unei icoane a Rastignitului, Rita l-a rugat cu ardoare pe Isus sa-i impartaseasca durerea, astfel un spin s-a desprins din cununa si i-a provocat o rana in frunte care nu s-a vindecat toata viata (in afara pelerinajului de la Roma) si emana un puroi urat mirositor pentru care calugaritele au izolat-o.

Pe data de 22 mai 1457, la moartea ei, rana s-a transformat intr-o diadema care reflecta raze de lumina si emana un miros de parfum dulce de trandafiri. Trupul ei nu a fost niciodata ingropat si s-a pastrat intact pana-n zilele noastre. A fost beatificata de Papa Urban al VIII-lea in 1627, iar oficial a fost canonizata de  catre Papa Leon al XIII-lea, in anul 1900.

(Mai multe detalii gasiti in cartea Sfanta Rita – Sfanta cazurilor imposibile si disperate – Luigi de Marchi)

Aceste informatii nu se gasesc in cartea lui Schmitt, insa am tinut neaparat sa le mentionez in recenzie deoarece, prin cunoasterea acestor detalii, nuvelele o sa aiba un impact mai profund asupra cititorului care, sper eu, o sa fii tu, cel care urmareste aceste randuri.

Criminala

Asa cum sugereaza si titlul, in prima poveste este vorba despre o criminala. O femeie lipsita de scrupule care, ajunsa la o varsta inaintata, este pe punctul de a-si marturisi toate pacatele in fata justitiei, datorita faptului ca se indragosteste de noul preot. Acest tanar parinte, abia sosit in sat, afla la spovedania criminalei despre toate pacatele si crimele comise in serie, incepand de la fostii soti, pana la amantul si iubita unuia dintre fostii soti. Dupa multe ganduri si nopti nedormite, preotul hotaraste ca menirea lui este sa o aduca pe aceasta femeie pe calea cea dreapta. Daca reuseste sau nu, ramane sa descoperi singur, insa finalul, cu siguranta, este unul neasteptat.

Intoarcerea

„Pentru Greg, iubirea era o obligatie sau ceva ce trebuie platit. Iar el isi exprima devotamentul de parinte muncind pe branci. Nu ar fi banuit ca iubirea poate consta in zambete, mangaieri, tandrete, ras, simpla prezenta, jocuri, timp oferit si petrecut impreuna. In ochii lui, avea toate motivele sa se considere un tata bun.”

Este povestea profunda a unui marinar plecat in larg, care primeste un mesaj telegrafic prin care este instiintat ca una dintre fiicele sale a decedat. Ceea ce-l macina foarte tare este ca nu stia care dintre cele patru, iar de aici incepe sa-si puna intrebari, sa le compare sau sa faca diferente; isi da seama ca are o judecata eronata, dar cel mai important este faptul ca reuseste sa-si vada viata retrospectiv din alt punct de vedere si isi da seama unde a gresit. Datorita acestei tragedii ajunge acasa un alt om, mai intelept, mai hotarat de a fi un tata si un sot model. Toata povestea, mai ales gandurile, monologurile, mi s-au parut superbe, insa in opinia mea personala, sfarsitul, care intradevar a atenuat putin din tragedie, a fost lipsit de creativitate.

Concert in memoria unui inger

Dintre cele patru nuvele, aceasta este preferata mea. Intre doi prieteni, tineri muzicieni, intervine gelozia si invidia, pana in punctul in care, in timpul unui concurs, gazda acestor sentimente prefera sa-si lase adversarul sa moara pe fundul marii in favoarea trofeului. Douazeci de ani mai tarziu cei doi se intalnesc si sunt schimbati, avand caractere total opuse. Cel care a crezut in tot acest timp ca a fost vinovat de crima este cait, iar celalalt, acum intr-un scaun cu rotile, este dornic de razbunare. Finalul este unul emotionant si dramatic, provoaca tristete, dar, in acelasi timp, satisfactia faptului ca ai avut ocazia sa citesti aceasta poveste, care merita pe buna dreptate premiul acordat.

„Cand devenim cei care trebuie sa fim? In tinerete sau mai tarziu? In adolescenta suntem in mare masura creati, in ciuda temperamentului si a inteligentei, de educatie, de mediu, de parinti; adulti, ne cream pe noi insine prin alegerile pe care le facem.”

O iubire la Elysee

„O iubire exemplara”, asa cum sustine si presa, este povestea de dragoste dintre presedintele Frantei si sotia acestuia. Doar ca in spatele „cortinei” lucrurile stau cu totul altfel. Presedintele este dornic de putere, pretandu-se la diverse tertipuri, iar prima doamna, dezgustata de falsitatea din comportamentul acestuia, doreste sa-i faca viata un calvar. Ea refuza despartirea de acesta, chiar daca intre ei nu mai este nimic ca in trecutul zilelor bune, avand scopul de a dezvalui adevarul intregii lumi. Povestea o vedem prin ochii ambelor personaje, ura si iubirea oscileaza printre randuri, cititorul fiind putin derutat datorita faptului ca nu stie de partea cui sa ramana, dar intamplarile domolesc lucrurile, iar unul din cele doua sentimente, cel care nu a avut niciodata radacini in aceasta relatie, dispare. Ura sau iubirea? Merita descoperit!

„Vietile noastre sunt astfel create incat privirea pe care le-o aruncam le face teribile sau minunate. Evenimente identice pot fi interpretate ca niste bucurii sau ca niste catastrofe. […]
Exista destine asemenea unor carti: lectura le confera sens. Cartea inchisa ramane muta; nu va vorbi decat daca va fi deschisa, iar limbajul pe care il va folosi va fi al aceluia care se apleaca asupra ei, colorat de asteptarile, dorintele, apiratiile, obsesiile, violentele, tulburarile lui. Faptele sunt ca frazele dintr-o carte, nu au sens prin ele insele, ci doar sensul care le este conferit.”

„Exista vreun sentiment care sa nu poarte in el si contrariul sau, asemenea captuselii unei stofe? Exista iubire care sa fie eliberata de ura? Mana care mangaie va apuca de indata pumnalul. Exista o pasiune exclusiva care ignora mania? Nu suntem capabili sa ucidem din aceeasi pornire care uneste, prin care se transmite viata? Sentimentele noastre nu sunt schimbatoare, ci ambigue, negre sau albe, in functie de impact, tensionate de contradictiile lor, ondulate, serpuitoare, capabile de ce-i mai bun si de ce-i mai rau. […]
Amintirea permite sa fie corectate greselile, sa fie suprimate neintelegerile, permite reconstruirea intregului.”

Acest volum, per ansamblu, este unul care te face sa constientizezi mai mult prioritatile din viata, sa intelegi mai bine persoanele din jur si motivele pentru care un om se poate schimba in orice clipa. Si, poate, cel mai important, iti deschide ochii asupra faptului ca fiecare individ este si actioneaza diferit, in functie de evenimentele ori experientele acumulate in viata. Oricum, acest volum de nuvele iti ofera cel putin o tema de gandire.

Te indemn sa folosesti cu incredere link-urile de mai jos si sa cumperi cartea, eu personal am imprumutat-o de la o prietena, insa acum, dupa lecturarea ei, cu siguranta regret faptul ca nu o pot pastra in biblioteca mea.

Cartea o gasesti in urmatoarele magazine:

concert_in_memoria_unui_inger_coperta

LIBRIS (transport gratuit)